Rally Sørland 1963

Rally Sørland ble i etterkant betegnet som en storslagen suksess og samtlige deltagere var godt fornøyd med arrangementet. 54 biler startet fra kl. 17.00 lørdag ettermiddag. Løpets lengde var på 470 km og omfattet 27 kontrollposter, i en løype som gikk praktisk talt over hele Vest-Agder. Ruten gikk fra Kristiansand til Øvrebø, Eiken, Fjotland og Kvinlåg. Derfra gikk det sydover til Flekkefjord, Lyngdal, Lista, Lindesnes, Vigeland, Audne, Mandalen til mål på KAK-hytta på Finsland, dit deltagerne kom rundt kl. 04.00 til full frokostservering.

Løpsleder var Tor Ruud, som uttrykte seg imponert over de beste deltagernes ferdigheter, da løpet hadde mange vanskelige veiforhold. Rundt midnatt var det mat- og bensinpause i Vanse på Lista. Arne Ingier/Finn R. Jacobsen’s seier var aldri truet. Ingier uttalte etter løpet at veiene var vanskelige, da de var smale og på den ene siden var det fjellvegg og på den andre stabbesteiner, og de kom borti et par av disse.

Løpet ble avsluttet med en gedigen bankett på Ernst Hotell i Kristiansand.

Resultater

Klasse A:

  1. Arne Ingier/Finn R. Jacobsen – Saab Sport
  2. Trond Schea/Aage Bræin – Ford Cortina
  3. Leif Vold Johansen/Jon Ulleberg – DKW
  4. Hans Ingier/Ragnar Nitschke – Skoda
  5. Hermod Spiten/R. Syvertsen – Volvo
  6. Knut Martiniussen/Helge Westby – VW

Klasse B:

  1. Lars Usterud Svendsen/John Eric Karlan – Vauxhall
  2. G. Clausen Jr./P.S. Krosby – Saab
  3. Helge Gumpen/M. Gumpen – VW
  4. Reidar Paulsen/Carl Knudtzen – Sunbeam
  5. Alf Bringsaker/Tore Borg Norén – Opel
  6. Harald Gjømle/S.O. Løken – Volvo

Klasse C:

  1. Sverre Hansen/Tore Bjerke – Skoda
  2. Arnfinn Mesel/W. Haaversen – Simca
  3. Eyvind Wang/H.G. Wang – Peugeot
  4. O. Krüger/T.A. Grundekjønn – Volvo
  5. B.H. Andersen/R. Aslaksen – Ford Anglia
  6. Leif Jacobsen/F.H. Gunvaldsen – Opel Kadett