Løpet var det 20. i rekken og ble karakterisert som en suksess for arrangøren.
Saab stilte med fullt fabrikklag i løpet og de la ikkje skjul på at de kom for å vinne. Stig Blomqvist var utvilsomt den store favoritten og hadde vist utmerket kjøring tidligere i sesongen. Han tok da også ledelsen frå start til mål.
Lars Carlsson/Kjell Paulsen skygget Blomqvist fram til etappe 39, men da hadde Rally Kadetten fått så store skader at man måtte bryte.
Per Eklund rykket etter at Carlsson/Paulsen måtte bryte opp til 2. plass, en plassering han holdt til mål.
Per Inge Walfridsson ble karakterisert som et trivelig bekjentskap, som i sin Gruppe 2 Volvo Amazon lenge lå og lurte på sjette, sjuende plass, mens som tilslutt klatret opp til en tredjeplass.
John Unnerud ble beste nordmann på en femteplass.
Løpet ble avviklet utan uhell og ble nærmest kjørt under politieskorte, men deltagerne holdt seg innenfor de hastighetsreglene som gjaldt på offentlig vei. Man stilte seg imidlertid spørsmålet etter løpet hvorvidt man ville få lov til å arrangere sitt 21. Sørlandsrally. Myndighetene hadde startet sin saumfaring av sporten. Lokalavisen Fedrelandsvennen stilte på lederplass etter løpet spørsmål om det ikkje er noe selvmotsigende i at Staten jobber for å begrense trafikkdøden og bedre trafikksikkerheten og samtidig tillater at man arrangerer rally.
Arrangøren måtte også tåle litt kritikk etter løpet. Det ble klaget på dårlige veier og at arrangementet var for stort for den ”lille” arrangørklubben. Løpsleder Ole Jochumsen ga imidlertid saklig og greie svar på kritikken, og i ettertid syntes det som om Dagbladet hadde gått litt hardt ut.
Dessverre fikk kritikerne viljen sin og dette var det siste Rally Sørland på over 30 år, som ikke ble starte opp igjen før i 2003.
Resultater
Totalt:
- Stig Blomqvist/Arne Hertz – Saab V4
- Per Eklund/Rolf Carlsson – Saab V4
- Per-Inge Walfridsson/Kjell Nilsson – Volvo
- John Unnerud/Steinar Svendsen – Saab V4
- Jan Gustavsson/Trond Gustavsson – Volvo 142
- Tom Trana/Knut Moberg – Saab V4
- Bert Gustavsson/Gøran Frisk – Volvo
- Helge Menkerud/Rolf Strand – Ford Escort
- Gunnar Nordstrøm/O. Lindholm
- Kjell Wangen/T.W. Olsen – VW 1302
- Per Strømberg/Tore Knudsen – Volvo 142
- Arild M. Bråthen/Geir Finnbråten – Datsun 1600 SSS
- Bent Bertelsen/Rickard Støen – Saab
- Asgeir Engjom/Magne Halbakken – Volvo
- Aksel Bjørnestøl/G. Kasin – Datsun
- Jan Gundersen/E. Rød – VW 1302
- Egil Johannessen/Hanne Skotvedt – Honda
- Anders Blomberg/K. Kristiansen – Ford
- Gunnar Juvberget/Arve Opås – Opel
- Jan Nielsen/Terje Austad – Saab
- H.O. Guntveit/S. Larsen – Ford
- Jan Skute/I. Strøm – DAF
- Trine Jensen/A. Lepsøe – Ford Escort GT