Rally Sørland 1966

Løpet hadde teknisk kontroll hos Statens Bilsakkyndig i Kristiansand, og starten var lagt til Skagerakmessen der første bil ble flagget av gårde kl. 17.00 lørdag ettermiddag. Løpet hadde en lengde på rundt 50 mil, i to sløyfer, som gikk over Ålefjær, Hunsfoss, Augland, Kulia, Gumpedalen, Øvrebø, Finsland, Marnardal, Møll, Lindland, Valand, Harkmark, Holmenfoss, Årstøl, Eikså, Høye, Krossen, Nodeland tilbake til Esso-stasjonen i Vågsbygd.

Nattetappen, som også denne gangen ble svært så utslagsgivende, gikk over Paltosken, Nodenes, Lunde, Harkmark, Egestøl, Svemeland, Høye, Bue, Voan, Tjomslandsheia, Vigmostad, Kvås, Førland, Lyngdal, Spangereid, Gåsestein, Fardal, Tredal, Bjørstad, Mandal, Harkmark til mål på KAK-hytta på Lauvsland i Finsland.

Aage Bøckmann/Richard Støen fikk motorproblemer allerede ved post 1 og tapte verdifulle sekunder.

Olav Brekke med kona som kartleser havnet ute på et jorde i en litt vanskelig venstresving. Bilen var nesten like hel og man var innstilt på å få bilen på veien igjen og fortsette løpet. Rett etter kom imidlertid paret John Unnerud/Finn R. Jacobsen (som vant året før) i sin Renault Gordini. Også de kom litt fort inn i venstresvingen, skar av veien i høy fart og buklandet på Brekkes Saab, for deretter å tippe over på taket. Brekkes Saab ble omgjort til noe midt i mellom en cabriolet og pick-up. Både Unnerud og Jacobsen pådro seg skader ved uhellet og ble innlagt på sykehuset i Mandal, der Jacobsen fikk konstatert kravebensbrudd og skrubbsår og fikk et noe lengre sykeleie, mens Unnerud ble utskrevet ganske raskt. Både Unnerud og Brekke lå da uhellet skjedde veldig godt an. Uhellet forårsaket også en stor tilstimling av skuelystne, og det ble i etterhånd konkludert med at det var bare flaks som gjorde at det ikke ble flere uhell på stedet.

Både myndigheter og politi hadde mobilisert store styrker under løpet og det var utplassert flere radarkontroller langs løypa, både i 50-sone og utenfor, men ingen av deltagerne ble tatt i disse. Veidirektoratet var også på banen etter at det etter sigende var mottatt en rekke klager på måten billøp ble gjennomført på.

I et forsøk på å minimere faremomentene i forbindelse med billøp hadde man over tid sett en gradvis reduksjon i de oppgitte gjennomsnittshastighetene. I stedet hadde man lagt inn rene fartsetapper på lukkede skogsbilveier, som ble leid av private grunneiere. Det ble flittig diskutert om dette kunne bli framtiden for Sørlandsløpet. Det ble imidlertid hevdet at det på Sørlandet var få skogsbilveier og at disse var i svært så dårlig forfatning. Det ble samtidig gitt uttrykk for at det var helt uaktuelt å sperre offentlig vei for å benytte denne til fartsetappe.

Sammenlignet med året før hadde arrangøren redusert noe på hastigheten, og på de stedene der veiene var ordentlig dårlige ble det kjørt både forsiktig og med ”hue”. Selvsagt med noen unntak, og som alltid var det disse unntakene som skapte problemer og ga grunnlag for kritikk.

Etter at Unnerud/Jacobsen hadde brutt sto kampen mellom Kjell Gudim/Monty Karlan og Trond Schea/Willy Paulsen. Det hele endte med at Gudim/Karlan vant med 1 sekundprikk. Deltagere fra Østlandsområdet dominerte nok løpet men det var også enkelte lokale som gjorde seg fordelaktig bemerket, deriblant Kjell Gumpen/Lars M. Olsen, Per Svein Iglebæk/Olsen, Oscar Jahnsson/Nils Eikså og Helge G. Johansen/Ravnevand.

Resultater

Klasse A:

  1. Kjell Gudim/Monty Karlan – VW
  2. Trond Schea/Willy Paulsen – Ford
  3. Jon Flom/Per Gudem – Opel Kadett
  4. Gunnar Juvberget/Helge Westby – Ford Cortina
  5. Kjell Gumpen/Lars M. Olsen – VW 1300
  6. Jens Jarl Jernes/Einar Sandve
  7. Bjørn Fristad/Knut Moberg
  8. Johs. Faale/Tore Solheim
  9. Per-Svein Iglebæk/Kjell Olsen
  10. Ø. Bay-Gundersen/Ole Jochumsen
  11. A. Tofteland/O. Pettersen
  12. H. Martinsen/A. Wang Sandaas
  13. Aage Bøckmann/Richard Støen

Klasse B:

  1. Rune val Aksmar/A. Antonsen – Saab
  2. Oscar Jahnsson/Nils Eikså – Volvo
  3. Helge G. Johansen/B. Ravnevand – Ford Cortina
  4. Arvid Kolgrov/J. Hanslien – Volvo
  5. T. Svendsen/Egil Stenshagen – Opel
  6. T. Syversen/S. Gundersen
  7. A. Verås/S. Gentekos
  8. Otto Øen/G. Gundersrud
  9. K.H. Jonassen/K.M. Langø
  10. S. Tellefsen/Thv. Olsen
  11. H. Pavåla/J. Lindjord
  12. Bjarne Olsen/Ola Bratteng
  13. P.M. Thømte/Håkon Stamnes
  14. O.B. Andresen/K. Jønsson
  15. B. Christensen/P. Hegg