Det var over 90 biler til start i årets Rally Sørland men knapt halvparten klarte å fullføre i et svært krevende rally.
I klassen for de raskeste bilene var det hele 9 Ford Fiesta R 5 med VM fører Mads Østberg i spissen. Anders hadde som vanlig svenske Miriam Walfridsson i co driver stolen i teamets Ford Fiesta R 5 Valvoline.
Med kraftig vind, regn og haglbyger var veiene ekstra krevende. Anders og Miriam startet bra og satt en god tid alt på første fartsetappe drøye to sekunder bak Mads. Også andre prøve gikk greit og de lå på en fin annenplass før fartsetappe tre. På denne prøven økte Anders tempoet og følte han hadde mye bedre flyt enn på de to første etappene, men det hadde åpenbart sin pris. Anders var nok litt for «het på grøten» og kuttet en sving for mye. Dette førte til punktering og stort tidstap. Etter punktering er bilen uten reservehjul som førte til at de måtte sette ned tempoet på etappe fire også. Allikevel lå de på en annenplass inn til dagens eneste service og halvkjørt løp.
Anders og Miriam leder årets NM og for teamet var det svært viktig å få med flest mulig NM poeng hjem. Når man så på bruttlista og alle som punkterte, dro av eller fikk tekniske problemer fant teamet ut at det viktigste var å sikre en pallplass. Uansett var det stort hopp fra pallen og ned til fjerdeplass og det var altfor langt sprang opp til drømmen om totalseier da Mads kjørt raskt og prikkfritt i sin Ford.
Taktikken lykkes 100 % og Anders og Miriam fikk en flott 2.plass totalt. At norske amatører skal slå han som ligger på tredjeplass i årets VM i WRC kan ikke forventes. Da måtte i tilfelle Mads hatt punkteringer noe han ikke fikk og var alene om av alle de fire i toppen av resultatlistene. Det er også en prestasjon.
Vi gratulerer Mads og Ola med nok en NM seier. Det er uansett moro å konkurrere mot verdenseliten her hjemme.
NM stillingen etter fire NM runder – Topp 5.
1. Anders Grøndal, Ford Fiesta R 5 Valvoline,
2. Oscar Solberg, Subaru Impreza Sti
3. Mads Østberg, Ford Fiesta R 5
4. Geir Helge Frøslid, Subaru Impreza Sti
5. Kenneth Johnsrud, Mitsubishi EVO
Kilde: Pressemelding Anders Grøndal